Podstawowymi elementami konstrukcji wielu urządzeń są silniki elektryczne, które okazują się niezbędne do uruchomienia oraz sprawnego działania maszyn. Napędy elektryczne umożliwiają bowiem konwersję energii elektrycznej na mechaniczną, przez co znajdują swoje zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu, ale nie tylko. Silniki obecne są również w sprzętach o niewielkich gabarytach, których używamy na co dzień – takich jak choćby urządzenia AGD.
Warto wiedzieć, że wśród silników rozróżniamy silniki jednofazowe i trójfazowe. Czym się od siebie różnią i gdzie są wykorzystywane?
Czym są silniki elektryczne jednofazowe?
Silniki jednofazowe to urządzenia elektryczne, których specyfikacja przystosowana jest do napędzania sprzętów i maszyn przemysłowych, które nie należą do wysoce wymagających pod względem zapotrzebowania na określoną ilość energii. Co ważne, silniki jednofazowe występują w układach napędowych, które nie są narażone na dodatkowe obciążenia wynikające z intensywnej pracy urządzenia. Charakterystyka silników jednofazowych pozwala zatem na stabilne i efektywne działanie maszyn niezależnie od warunków, co gwarantuje bezpieczeństwo i komfort użytkowania.
Zobacz także: https://walkiria.com.pl/jak-dzialaja-falowniki-i-gdzie-znajduja-zastosowanie/
Skąd jednak wzięła się nazwa „silnik jednofazowy”? Wytłumaczenie jest prostsze niż mogłoby się wydawać – chodzi o napięcie elektryczne występujące w instalacji, do której podłączane jest urządzenie. W przypadku silników jednofazowych są one najczęściej elementem urządzeń domowych, które zasilane napięciem sieciowym, czyli układem jednofazowym o napięciu 230V.
Silniki trójfazowe – charakterystyka
Silniki jednofazowe najczęściej porównywane są z silnikami trójfazowymi, które w odróżnieniu od tych pierwszych, znajdują swoje zastosowanie w maszynach przemysłowych, gdzie zachodzi konieczność pracy na obciążeniu chwilowym bądź stałym. Silniki trójfazowe dostępne m.in. na stronie https://kacperek.com.pl/ podłącza się do źródła zasilania o napięciu 400V, a nie 230V. Napędy jedno- i trójfazowe wbrew pozorom można bardzo łatwo rozróżnić – silniki jednofazowe posiadają jedno uzwojenie, natomiast silniki trójfazowe – trzy.
Większe napięcie przyłączeniowe oraz większa liczba zwojów przekłada się zatem na większą moc i wydajność silników trójfazowych, co dzieje się kosztem stabilności jednostki napędowej. Nie przeszkadza to jednak w bezpiecznej i efektywnej pracy urządzeń czy maszyn wielkogabarytowych, gdzie intensywność i częstotliwość procesów wytwórczych czy produkcyjnych plasuje się na wysokim poziomie.