Zdarza się, że zima zaskakuje drogowców, jednak kierowcy zwykle przygotowują się do niej odpowiednio wcześniej. Warto pamiętać, że pośród wielu czynności zapewniających bezpieczną jazdę samochodem zimą również wymiana płynu do spryskiwaczy na odpowiedni do pory roku jest bardzo ważna. Decyduje ona nie tylko o komforcie jazdy w niesprzyjających warunkach atmosferycznych, ale także bezpieczeństwie czy braku ryzyka awarii układu spryskiwaczy. Sprawdź, jakie cechy ma dobry zimowy płyn do spryskiwaczy i które z nich są szczególnie istotne, gdy będzie on wykorzystywany w warunkach ekstremalnych.
Składniki zimowych płynów do spryskiwaczy
Niemal każdy zimowy płyn do spryskiwaczy bazuje na alkoholu, dzięki któremu jego temperatura zamarzania jest niższa. Oprócz niego w składzie można znaleźć substancje powierzchniowo czynne, odpowiadające za zmiękczanie i usuwanie zanieczyszczeń. Płyn najczęściej zawiera także barwnik odróżniający go od wody, jak również substancję zapachową pozwalającą stłumić zapach alkoholu. Zimowy płyn do spryskiwaczy może również mieć w składzie glicerynę lub inne składniki pielęgnujące, pomagające zadbać o stan wycieraczek czy nieprzywieranie brudu do szyby.
Na co zwrócić uwagę przy wyborze zimowego płynu do spryskiwaczy?
Zimowe płyny do spryskiwaczy powinny cechować się odpornością na zamarzanie do określonej temperatury. To zwykle 22 stopnie Celsjusza, choć producenci oferują również bardziej mrozoodporne płyny. Warto dopasować go do warunków drogowych, z jakimi zwykle przychodzi się zmierzyć. Istotne są również składniki powierzchniowo czynne, które odpowiadają za skuteczność zmywania zabrudzeń oraz ochrony szyb i wycieraczek przed zarysowaniami czy degradacją. Kluczowe jest zwrócenie uwagi na wpływ płynu na karoserię, aby nie powodował jej uszkodzeń. Zapach płynu nie powinien być drażniący ani zbyt intensywny, gdyż może to świadczyć o kiepskiej jakości składników produktu.
Wymiana płynu do spryskiwaczy na zimowy
Z wymianą płynu do spryskiwaczy na zimowy nie warto czekać do pierwszych przymrozków, by nie czuć się niemile zaskoczonym. Letnie środki są na bazie wody, dlatego zamarzają najszybciej. Oczywiście optymalny sposób wymiany to spuszczenie całego płynu letniego i wlanie jedynie zimowego, co można wykonać w serwisach. Nie jest to jednak rozwiązanie ekonomiczne, a w polskich warunkach temperaturowych nie jest również konieczne. Zimowy płyn do spryskiwaczy albo jego koncentrat można dolewać do kończącego się letniego płynu, tworząc coraz bardziej odporną na zamarzanie mieszankę.
Nieodpowiedni w stosunku do pory roku płyn do spryskiwaczy może powodować zamarzanie układu, uszkodzenie jego elementów, a także problemy w trakcie jazdy z efektywnym usuwaniem zabrudzeń z szyb. Dlatego warto zadbać o zakup dobrej jakości zimowego płynu do spryskiwaczy i jego odpowiednio wczesną wymianę.
Partnerem artykułu jest sklep